StEFREM: a koncertező zenei műhely
Ha azt mondom, kórus, te is egy komoly, szigorúan néző énekkarra gondolsz, amilyeneket a templomokban lehet hallani? Akkor készülj, mert a StEFREM minden sztereotípiát ledönt! Az együttes muzsikál, közösséget épít, történeteket mesél, és rendszeresen a saját határait is feszegeti.
Ők azok, akik képesek a gregorián énekeket, a bizánci himnuszokat és a Beatles-slágereket is olyan lazasággal előadni, hogy még a nagyi is lelkesen tapsolná meg őket. És 2025. június 20-án, pénteken 11 órától a Generali Gyerek Szigeten, a Generali Nagyszínpadon bárki átélheti ezt az élményt egy interaktív, családi koncerten!
Két évtized a zene szolgálatában
A StEFREM 2002-ben alakult Budapesten és azóta is Magyarország egyik legkülönlegesebb vokális formációja. A kórus nevét Szent Efrém szír egyházatyáról kapta, aki a keleti keresztény zene egyik legnagyobb alakja volt. Induláskor 11 taggal léptek először színpadra, később volt, hogy 14-16 tagú volt az együttes. Mára tudatos döntésként 7 főre szűkült a csapat, és köztük jelenleg ketten vannak, akik még bizánci zenei gyökerekkel rendelkeznek.
Ez a lépés azért is volt fontos, mert így sokkal megbízhatóbban tudnak működni, nem utolsósorban pedig mostanra szervezeti szempontból is professzionális a kórus!

A kórus eddig több mint 20 országban lépett fel, többek között az USA-ban, Oroszországban, Izraelben, Törökországban, Franciaországban, Olaszországban, Görögországban, Szerbiában, Horvátországban, Szlovákiában és Ukrajnában. Olyan neves helyszíneken énekeltek, mint a New York-i Carnegie Hall vagy a párizsi Notre-Dame.
A StEFREM nemcsak a közönség, hanem a szakma kedvence is: több díjat is bezsebeltek, 2013-ban elnyerték például a Magyar Örökség Díjat, majd 2018-ban Bartók–Pásztory-díjban részesültek, aztán 2022-ben Prima Primissima díjra jelölték őket. Alapítójuk és művészeti vezetőjük, Tamás pedig Liszt-díjas művész is!
Humor, sokoldalúság és kísérletezés
Az együttes eredetileg azért jött létre, hogy a keleti keresztény egyházi zene kincseit bemutassa a magyar közönségnek. De hamar túlnőtt ezen a küldetésen. Repertoárjukban ma már megtalálhatóak a magyar népdalok, kortárs zeneszerzők művei, sőt, néha még pop- és rockslágerek is.
Ez talán azért is történhetett így, mert ahogy azt Bubnó Tamás, az együttes vezetője egy korábbi interjújában elmondta: a zene nem elméleti fejtegetések tárgya, sokkal inkább olyan élmény, amit át kell élni és ami mélyen hat az emberre. A StEFREM formáció működésében ez az elv központi szerepet kap: az énekesek amellett, hogy előadók, egyúttal a zene közvetítői is, akik minden egyes dallamot átélnek és érzelmekkel töltenek meg.
Tamás szerint a zene nem tűri az okoskodást, ösztönösen kell megközelíteni. Az együttes tagjainak a közös éneklés egyszerre művészi tevékenység és egyfajta közösségi élmény is, ami összeköti őket és a közönséget. Attól sem félnek, hogy új zenei irányokat fedezzenek fel, mert hisznek abban, hogy a zene nem lehet statikus, mindig fejlődik, változik. Így gyakran hallhatunk tőlük váratlan hangzásokat és különleges zenei megoldásokat, amelyek mindig frissességet visznek az előadásaikba.
Ennek eredményeként különleges és emlékezetes alkotások születnek a StEFREM berkeiben. Sokan emlékezhetnek még a világjárvány alatt méltán népszerűvé vált feldolgozásukra, amelyben Mozart egyik leghíresebb zongoraművét, a híres-nevezetes török indulóval záruló A-dúr szonátát és Tarkan slágereit ötvözték. Így született meg a Török, melynek videóklipje már önmagában is megérne egy misét. Vagy kettőt. A muzsikáról nem is beszélve! De átdolgozták az Illés Viktória című számát is, Pandémia címen, amiben bizony még Müller Cecília is említésre került.
Ezek után talán már nem is olyan meglepő, hogy attól sem riadnak vissza, hogy egy-egy koncerten a közönséget is bevonják az éneklésbe! A zenekar tagjai az éneklés mellett különféle hangszereken is játszanak. A trombita, harmonika, gitár, ütőhangszerek, és az elektronikus zenei elemek is megjelennek műveikben, így a koncertek mindig változatosak és sokszínűek.
Zene, kávé és alkotás
A kar két tagja, Bubnó Lőrinc és Balázs Edgár nagy specialty coffee rajongók, így amikor elnyertek egy 7. kerületi önkormányzati helyet, amit próbateremnek pályáztak meg, úgy döntöttek, nyitnak benne egy kávézót is. Ám a kórus szinte mindennap ott próbált, a próbák ideje alatt pedig nem tudtak kávézóként működni. Így aztán a két működés közül végül választaniuk kellett, hiszen a vendégek biztosan furcsálták volna, ha a próbák miatt bezárják előttük az ajtót.
Így jött létre végül a kulturális központként és alkotóműhelyként is működő próbaterem, az ISON. És hogy mi az az ISON? Bizony, még a névnek is köze van a zenéhez. Az ISON szó az egyházi zenében a szólamokat megtámasztó, kitartott basszushangot jelöli. Az együttes azóta is rendszeresen próbál itt, de emellett a hozzájuk illő módon, sokszínű rendezvények helyszínéül is szolgál a hely.

Interaktív koncert a Generali Gyerek Szigeten
Mindig is szeretted volna kipróbálni, milyen érzés egy igazi kórussal együtt énekelni? Akkor most itt a lehetőség! A StEFREM interaktív koncertje ugyanis nem arról szól, hogy a nézők csendben ülnek, miközben a színpadon valami fennkölt dolog történik.
Itt mindenki beszállhat tapsolni, énekelni, kiabálni, dobogni! Ha szeretnéd, hogy a gyereked ne csak a TikTokon találkozzon zenével, hanem élőben is átélje, milyen, amikor a zene összeköt, irány a Generali Nagyszínpad 2025. június 20-án, pénteken 11 órakor a Gyerek Szigeten!
És hogy mit üzennek a Generali Gyerek Sziget látogatóinak? Szó szerint idézzük!
“Hallgassatok sok és sokféle zenét, játszatok sokat és gyertek bulizni velünk!”
A StEFREM garantáltan bebizonyítja, hogy a zene szép is, fennkölt is, de ugyanakkor játékos és vicces, felszabadító és mindenkit összehoz. És ki tudja? Lehet, hogy a végén te is azt dúdolod majd: „Tavaszi szél vizet áraszt…” – egy igazi kórussal együtt!