2024. Június 21-23.

A Kerek Perec interaktív bisztró így segíti a gyerekek fejlődését

2024.04.22

7 perc

A gyerekek már egészen kicsi koruktól kezdve szeretnek szerepjátékokat játszani, a körülöttük lévő felnőtteket utánozva eljátszani a valós élethelyzeteket. A konyha különösen gazdag környezetet biztosít a kreativitás, a tanulás és a fejlődés elősegítéséhez több területen is. A kutatások kimutatták, hogy azok a gyerekek, akik rendszeresen részt vesznek a konyhához hasonló helyeken zajló szerepjátékokban, kognitív, szociális, motoros készségekkel kapcsolatos, sőt, még az írás-olvasás terén is előnyöket élveznek.

A Gyerek Szigeten különleges körülmények között próbálhatják ki a gyerekek a szerepjátékot minden konyhai témában. Nemcsak a főzéssel kapcsolatban, hanem a rendeléssel és felszolgálással is szerezhetnek játékos tapasztalatokat, észrevétlenül tanulva a Kerek Perec Gasztronómiai játszótéren.

 

Interaktív bisztró

“A Kerek Perec Gasztronómia játszótér az én saját játékom, én találtam ki és fejlesztettem – mondta el M. Horváth Veronika, vagy ahogy mindenki ismeri, Házikó, a Gyerek Sziget szervezője. – Bár már lassan 20 éve fesztiválokat szervezek, de 14 éves koromtól tagja voltam a Zabhegyező Gyerek Animátorok Egyesületének, így aztán az egész kamaszkoromban, felnőttkoromig gyerekprogramoknak éltem.

A gasztronómia egy nagyon erős hobbim (van már cukrász végzettségem és én szervezem a Gourmet Fesztivál színpadi programját is), ha lenne egy másik életem, már biztos hogy lenne egy szuper kis éttermem valahol egy erdő szélén.

A Kerek Perec egy interaktív bisztró, aminek a varázsát a nagyon szép, kézzel készült eszközökön kívül a sok-sok animátor adja. Igazából egy izgalmas szerepjáték. Ide belépve pincérek fogadják a családokat, akik egyből egy gyors „képzéssel” felszolgálót faragnak a gyerekekből, így az asztalokhoz már ők kísérik a felnőtteket, akik egy kényelmes asztalnál ülve beszélgetve élvezhetik a finom textil ételek ízeit, és kis pihenőt, míg a gyerekek játszanak. A gyerekek megtanulnak teríteni, felszolgálni, rendelést felvenni, beszélgetnek az egészséges ételekről, allergiákról… Miután felvették a rendelést, a „konyhában” elkészítik az „ételeket”, ahol főzésről-sütésről, különböző alapanyagokról beszélgetnek az animátorokkal. A felszolgálás után persze a fizetség sem maradhat el. Ezt is mindig a gyerekek találják ki az animátorokkal közösen, ami három puszi, két nagy ölelés, még egy est mesén át bármi lehet.”

Gysz24 Blog3 2

A konyhai szerepjáték jó hatásai

A Gyerek Szigetről hazatérve is érdemes megmaradni a konyhai szerepjátéknál, és kifejezetten bátorítani a gyerekeket, hogy a konyhai játékokban merüljenek el, mert ez a típusú szerepjáték magában rejt rengeteg fejlődési, tanulási lehetőséget.

 

Kognitív készségek

A konyhai szerepjáték lehetővé teszi a gyerekek számára, hogy gyakorolják a problémamegoldást, sőt, betekintést kapjanak a világ működésébe is. Miközben keverik-kavarják, sütik és főzik a képzeletbeli ételeket, elkezdik megérteni az olyan alapelveket, mint az állapotváltozások (szilárd és folyékony anyagok), a kémiai reakciók, a mérés, a sorrendiség, a kategorizálás és a korai matematikai fogalmak. Például kezdik megérteni, hogy bizonyos összetevőkre és mennyiségekre van szükség a „sütemény elkészítéséhez”, vagy hogy a zöldségeket fel kell aprítani, mielőtt a játékfazékba teszik. Ez fejleszti azokat a kognitív készségeket, melyekre az elkövetkező években építeni fognak.

 

Szociális készségek

A gyerekek olyan fontos szociális készségeket fejleszthetnek a konyhában, mint a megosztás, a csapatmunka és az empátia. Együtt dolgoznak a menü kiválasztásán, kijelölik az olyan pozíciókat, mint a főszakács és a segédszakács, és megterveznek közös ötleteléssel egy vacsorát. Megtanulnak tárgyalni, érzékelni mások álláspontját, és értelmezni a verbális és nonverbális jelzéseket a beszélgetés során. Ez növeli az önbizalmukat és a felelősségérzetüket is.

 

Motoros készségek

A szerepjáték során a konyhában végzett játékos keverés, öntögetés, dagasztás, takarítás a finommotoros és nagymotoros készségek fejlődését is támogatja. A tojásfehérje felverése, a gyurmazöldségek szeletelése, a gyerekseprűvel sepregetés és a tálalás, terítés mind fejlesztik a kis kezek apró izmait. Az ilyen tevékenységek segítik a szem-kéz koordinációt, a kézügyességet és az irányított mozgást, amit a gyerekek a valós életben is alkalmazni fognak, például az írás, az öltözködés, a sportolás és sok más feladat során.

 

Írás és olvasás

A játékkonyha lehetőséget ad a gyerekeknek arra, hogy a korai olvasási és írási fogalmakat beépítsék a szerepjátékba. A gyerekek étlapot készíthetnek az általuk elkészített játékételek felsorolásával, jegyzettömbre írhatják a rendeléseket, receptekért lapozhatnak egy játék szakácskönyvben, bevásárlólistát írhatnak a konyhájuk feltöltéséhez szükséges termékekről… Az ilyen lehetőségek, amelyekkel az írás-olvasást aktív játékba lehet integrálni, segítenek az olvasás előtti alapvető készségek kialakításában.

 

Képzelet és kreativitás

A konyhai szerepjáték a gyerekek fantáziáját is megmozgatja, mivel az egyedi ételek elkészítésében végtelen sok lehetőség van. Akár a hozzávalók kombinálásával készítenek furcsa színű turmixot, akár őrületesen réteges tortát sütnek, szabadjára engedhetik a kreativitásukat. Emellett történeteket alkotnak a vásárlóik köré, bonyolult vacsorapartikat terveznek, és új eszközöket találnak ki a játékkonyhájukhoz.

 

Önállóság és felelősségvállalás

A konyhai környezet és a hozzá tartozó eszközök kiváló terepet kínálnak a gyerekeknek az önállóság gyakorlására és a függetlenség megmutatására. Megtanulják, hogyan öntsenek maguknak gyümölcslevet egy eljátszott reggeli során, kenjenek krémsajtot egy zsemlére, szeleteljenek banánt műanyag késsel, terítsenek meg segítség nélkül, és mutassanak be olyan házimunkákat, mint például a mosogatás. A gyerekek a játékkonyhában a való élet rutinjainak és eszközeinek elsajátításával magukénak érzik a saját felelősségüket és képességeiket.

 

Nyelvi fejlődés

A főzést és az ételeket körülvevő gazdag szókincs egészséges lökést ad a gyerekek nyelvi készségeinek. A szerepjáték során számos új, konyhával kapcsolatos szót és kifejezést tanulnak meg, mint például a keverés, sütés, összetevők, szórás, párolás vagy recept. A konyhai játékkal járó beszélgetés a szóbeli kifejezőkészséget, a hallás utáni megértést és a társalgási készségeket is ösztönzi, amelyek a kommunikáció fejlődéséhez elengedhetetlenek.

 

Felhőtlen szórakozás

A legfontosabb, hogy a konyhai szerepjáték rendkívül szórakoztató, és a gyerekek természetes kíváncsiságát használja az ételek birodalma körül. A képzelet, a kreativitás, a szerepjáték, a társakkal való együttműködés és a felfedezés kombinálásával a gyerekek felhőtlenül elmerülhetnek ebben a tanulási folyamatban.

A konyhai szerepjátékok, gasztronómiai játszóterek és anyagok minden fejlődési szakaszban lévő gyerekhez jól igazíthatók. Az olyan egyszerű kellékek, mint az edények, serpenyők, fakanalak és játékételek a kisgyerekeket az érzékszervi felfedezés és a motoros készségek fejlesztése miatt fontosak, míg az összetettebb környezet az idősebb gyerekek számára – konyhasarokkal, mosogatókkal, játékgépekkel, étkezőbútorokkal, étlapokkal kiegészítve. – megteremtik a terepet a fejlettebb szociodramatikus játékhoz, fejlesztve a kreativitást, az elbeszélő mesélést, a szociális készségeket, az érzelmi intelligenciát és még sok mást. Bár a gyerekek idővel elkerülhetetlenül kinőnek néhány szerepjátékból, de a konyha még az általános iskolai évek alatt (és azon túl is) vonzó játékhelyszín marad. A konyhai szerepjáték során szerzett készségek pedig felbecsülhetetlen alapot teremtenek a jövőbeli tanuláshoz.

Gysz24 Blog3 3