Generali Blum-Mesesarok

Első Mese


A mese után az összművészeteket hívjuk segítségül a mese feldolgozásához. Mostantól kedden és pénteken jelentkezik Patonay Anita drámapedagógus, aki a Blum gondolatiságát képekkel és szöveggel is közvetíti a játékok során. Aki szeretné megosztani velünk kommentben a meséhez készült saját alkotásait Anita játékai alapján, a 40 nap a Blum körül projekt végén sorsoláson vesz részt, ahol a Generali a Biztonságért Alapítvány által felajánlott nyeremény várja.

Kedves Szülők!

A tegnap elhangzott meséhez egy játékra hívunk Téged és gyermeked. Olyan játéklehetőségeket keresünk, amikor Rád a játék felvezetésénél és zárásánál van szükség, így talán gyermeked alkotása során tudsz valami mással is foglalkozni. Örülünk, ha az alkotásokat megosztod velünk! Játsszunk együtt!

Játék címe: Kuncogik faluja
Játék leírása: Készítsétek el a kuncogik faluját!
Eszközök: Vegyetek elő gyurmát! (színes és nem színes egyaránt lehet) Egy A4-es papír adja a falu alapját.
Elkészítési idő: kb. 25-35 perc
A játék megvalósításának egy lehetőséges változata: Fázis fotók.

Szülőknek:

A játék felvezetése: Az kiderült a meséből tudjuk, hogy egy erdőben található egy manónép, a kuncogik falva. Milyennek képzelitek a falut? Milyen házakban laknak a kuncogik? Mekkorák a házak? Sok kuncogi él egymás mellett vagy sem? Miért szeretnek itt élni? Mi van a faluban a házakon kívül? Milyen utak kötik össze a házakat? Van-e szökőkút? Van-e óvoda? Hol van a gödör, amibe Bendő, a pocok beleesett?...
Ezek a kérdések csupán elgondolkodtató kérdések, nem kell rá megvárni a választ. Arra érdemes ösztönözni a gyermeket, hogy amit gondol, azt formázza meg gyurmából.

A játék zárása, az alkotás utáni kérdések: Kérdezz arról, amit látsz, hogy minél inkább megértsd azt, hogy milyennek képzeli el gyermeked a kuncogik faluját: pl.: Milyen ez a falu? Mekkora a ház? Hányan laknak egy házban? Mekkorák a kuncogik? Miért szeretnek itt élni? Mit esznek? Mit isznak? Hol történt az, hogy Bukfenc beleesett egy gödörbe? Mutasd meg, hogy honnan indultak, milyen utat járt be a gödörig a két barát?...
Ezek a kérdések viszont figyelmet igényelnek. Itt érdemes megvárni a válaszokat, esetleg további kérdésekkel lehet mélyíteni a gyerekek gondolatait, fantáziáját. Minél részletezőbb kérdést tanácsos feltenni: pl.: Mit szoktak játszani a kuncogik a szökőkútnál? Mi a kedvenc játékuk? Miért? Miért nehéz a gödörből kimászni? Milyen lehet a kuncogik nevetése? Mutasd meg!

A játék megosztása: Kérlek, fotózzátok le az alkotást, és küldjétek el nekünk!

A falu elkészítésének fejlesztő hatása: A mese helyszínét alapozzuk meg ezzel a játékkal. Az óvodások fantáziája nagyon erős, és a gyurmázás, illetve az alkotásról való beszélgetés ennek ad teret. A gyerekek szeretnek rajzolni, gyurmázni (szem-kéz koordináció-, kézügyesség- és kreativitásfejlesztés), és ha a kezdő kérdéseket feltesszük nekik, akkor még inkább el tudnak merülni az alkotás folyamatába, létre tudják hozni a fantáziavilágot, így megadják az idejét a játéknak. A zárókérdéseknél érdemes figyelembe venni, hogy vannak gyerekek, akik nem annyira kommunikatívak, de az alkotáson keresztül megnyithatók, és így könnyebben meg tudják fogalmazni a válaszaikat, főleg akkor, ha nem igennel és nemmel megválaszolható, hanem részletező kérdést tudunk számukra feltenni.

/cache/media/2020/04/elsomese.jpg


Második Mese




Kedves Szülők!

A tegnap elhangzott meséhez ismét játékra hívunk Téged és gyermeked. Olyan játéklehetőségeket keresünk, amikor Rád a játék felvezetésénél és zárásánál van szükség, így talán gyermeked alkotása során tudsz valami mással is foglalkozni. Örülünk, ha az alkotásokat megosztod velünk! Játsszunk ismét együtt!

Játék címe: Kuckó
Játék leírása: Építsd meg Szamóca vagy Bukfenc vagy Lompos róka kuckóját!
Eszközök: 3-5 nagy különböző anyagú, színű takaró, 5-6 párna (kicsi-nagy, lehet több is), 2-3 szék (kicsi vagy nagy). Ezeket Te is előkészítheted, de lehet már a játék része az is, hogy gyermeked választja ki a takarókat, párnákat, székeket.
Elkészítési idő: kb. 15-20 perc 
A játék megvalósításának egy lehetőséges változata: Fázis fotók.

Szülőknek: 

A játék felvezetése: A mese elején kiderült, hogy Szamóca és Bukfenc Lompos rókánál hajtották álomra fejüket. Milyen kuckóban lakhatnak a manók kuncogik falujában vagy a rókacsalád az erdőben? Építsd meg párnákból, székekből, takarókból a kuckójukat!

Hol lakhat Szamóca? Hol lakhat Bukfenc? Hol lakhat Lompos róka? Döntsd el, hogy kinek a lakhelyét építed meg! Milyennek képzelitek Szamóca/Bukfenc/Lompos kuckóját? Hol helyezkedik el? Fa odvában? Lapulevél alatt? Moha alatt? Egy gomba tövében? Hogyan lehet bemenni oda? Hogyan lehet kijutni onnan? Van-e ablaka?...  

Ezek a kérdések csupán elgondolkodtató kérdések, nem kell rá megvárni a választ, de ha van időd, néhányat végighallgathatsz. Arra érdemes ösztönözni a gyermeket, hogy amit gondol, azt építse meg! 

A játék zárása, az alkotás utáni kérdések: Kérdezz arról, amit látsz, hogy minél inkább megértsd azt, hogy milyennek képzeli gyermeked Szamóca/Bukfenc/Lompos kuckóját: pl.: Milyen pici ez a ház! Hogyan tudnak bemenni? Mutasd meg! Hogyan süt be oda a nap? Mivel világít a manó/a róka, ha este van? Szamócán/Bukfencen/Lomposon kívül lakik-e még itt valaki a kuckóban? Milyen tárgyak vannak még itt? Mennyire szeret itt lakni itt Szamóca/Bukfenc/Lompos? Miért? A mesében elhangzott, hogy Szamóca/Bukfenc el akarta mesélni az álmát, de a kuncogik nem hallgatták meg sem Szamócát, sem Bukfencet. Miről álmodtak aznap este? 

Ezek a kérdések viszont figyelmet igényelnek. Itt érdemes megvárni a válaszokat, esetleg további kérdésekkel lehet mélyíteni a gyerekek gondolatait, fantáziáját. Minél részletezőbb kérdést érdemes feltenni: pl.: Az álommal kapcsolatban: Mit meséltek volna el? Milyen színek jelentek meg az álmukban? Miért álmodhatta ezt Szamóca/Bukfenc? 

A kuckó elkészítésének fejlesztő hatása: A kuckóépítéssel a mese két főhősének vagy Lomposnak alkotjuk meg az otthonát. Ez az építés megteremti Szamóca/Bukfenc/Lompos lakóhelyét, ahol a manók/a rókák biztonságban, bensőségesen érezhetik magukat. A manók/a róka kuckójának alkotása közben a gyermek cselekszik, benne létezik a mesében. Ez tehát a mese szintjén történik. 

A kuckóépítés mögöttes tartalma pedig az, hogy a gyermek lehetőséget kap arra az ösztönös törekvésére, hogy magának „házat” készítsen, amely erősíti énjének kibontakozását. Azt a képességét fejlesztjük így, hogy ő tud alkotni valamit, ami megvédi, így megélheti azt, hogy hatni képes a környezetére. A gyerekek a kuckózás segítségével megtalálják annak a módját, hogy ha kell, elzárkózzanak, külön világot teremtsenek, vagy védelmet keressenek. A gyermeket az alkotás büszkeséggel töltheti el, hogy ő hat, ő alkot, ő egyedül csinál valamit. Ebben kap ebben a játékban támogatást.

/cache/media/2020/04/elsomese.jpg


Harmadik Mese


Kedves Szülők!

A tegnap elhangzott meséhez ismét egy játékra hívunk Téged és gyermeked. Olyan játéklehetőségeket keresünk, ahol a Te támogatásodra akkor van szükség, amikor a játékhoz meg kell teremteni a feltételeket, illetve a játék felvezetésénél és zárásánál mindenképpen számítunk Rátok! Gyermeked az alkotásokon keresztül a szabad önkifejezés lehetőségével élhet! Örülünk, ha az alkotásokat megosztod velünk! Játsszunk együtt!

Játék címe: Különös álmok
Játék leírása: Alkosd meg Szamóca vagy Bukfenc álmát!
Eszközök: fonal (különböző színű fonalak), alufólia, Folpack, ragasztó (folyékony), olló, újságpapír, A4-es papír, elemlámpa (v. mobil lámpája)
Elkészítési idő: 35-55 perc
Az alkotás megvalósításának egy lehetséges változata: Fázis fotók.

Szülőknek:

A játék felvezetése: Hallottuk Bukfenc és Szamóca álmát. Szamóca álmában egy kristálytiszta patak partján sétált, Bukfenc pedig egy csodálatos hegyre mászott fel. 

Szamóca álmához: Milyennek képzeled ezt a patakot? Milyen a kristálytiszta víz? Hogy tud a víz úgy csillogni, mint a gyémánt? Mit lehet látni a kristálytiszta patakban? Milyennek látod a fényes halakat? Mekkorák? Hányan élnek itt a patakban? Milyennek képzeled a gyémántot? Alkosd meg!

Bukfenc álmához: Milyennek képzeled azt a hegyet, amelyen Bukfenc kapaszkodott fel? Milyen az, amikor egy hegy meredek? Milyennek képzeled a soha el nem olvadó hópelyheket? Milyen az, amikor ezüstösen csillog valami? Alkosd meg! 

Ezek a kérdések csupán elgondolkodtató kérdések, nem kell rá megvárni a választ, de ha van időd, néhányat végighallgathatsz. Arra érdemes ösztönözni a gyermeket, hogy amit gondol, azt alkossa meg. 

A játék zárása, az alkotás utáni kérdések: Mi látható a képen? Meséld el! Világítsd meg lámpával az alkotásod! Milyennek látod? Játsszunk ezzel egy kicsit! Van-e árnyék? Hol? Hogyan tetszik neked a patak/a hegy a legjobban? 

Szamóca álmához: Miért szeretik a halak ezt a patakot? Miért lehet kristálytiszta a vize? Mit szeret jobban a patak: ha meg van világítva, vagy ha nincs? Miért?

Bukfenc álmához: Miért szeretik ezt a hegyet a hópihék? Miért itt élnek a soha el nem olvadó hópihék? Mit szeret jobban a hegy: ha meg van világítva, vagy ha nincs? Miért?
Ezek a kérdések viszont figyelmet igényelnek. Itt érdemes megvárni a válaszokat, esetleg további kérdésekkel lehet mélyíteni a gyerekek gondolatait, fantáziáját. Minél részletezőbb kérdést tanácsos feltenni: pl.: Milyen az, amikor a patak/a hegy jól érzi magát? Milyen az, amikor szomorú? 

A képalkotás fejlesztő hatása: A gyerekek a mesében elhangzott álmokat képzelik el és formálják meg. Az álmok képi megalkotásán keresztül beleélhetik magukat a manók helyzetébe, jelen esetben a manók álmába, és a fantáziájukon keresztül megteremthetik a gyémántos patakot és az ezüstös hegyet. Megtapasztalják azt az örömet, hogy amit elképzelnek, azt létre tudják hozni. Az alkotáson keresztül önbizalmat kaphat a megvalósítás sikerétől. Az eszközök ajánlata kiindulópont csupán, azt, hogy azt hogy és mire használja, azt már a gyermek dönti el, hogy mit lát bele a fonálba, a Folpackba és a többi tárgyba. A gyermek fantáziája szabadon áramlik az alkotás során, és az eddig megismert technikákat mozgósítja, hasznosítja. Ez az alkotós játék teret ad az eddig tanult manuális technikák alkalmazásának és a fantáziának, segít formába önteni az elképzelt képet. A kép megalkotása – a belső kép megfogalmazása által – az álom életre keltését jelenti, létrehozva azt a szituációt, hogy belekerülhet valakinek a helyzetébe, akivel együttérez, mely hat érzelmi intelligenciájának fejlődésére is.

/cache/media/2020/04/elsomese.jpg


Negyedik Mese


Kedves Szülők!

A 4. mese után is játékra hívunk Téged és gyermeked. Olyan játéklehetőségeket keresünk, amikor Rád a játék felvezetésénél és zárásánál van szükség, így talán gyermeked alkotása során tudsz valami mással is foglalkozni. Örülünk, ha az alkotásokat megosztod velünk! 

Alkossunk együtt!

Játék címe: Mesehősök
Aktivitás: Készítsd el! Keltsd életre!
Eszközök: (félpár) zoknik, tömőanyag (ami van otthon): rizs, száraz lencse és a sárgaborsó,… olló, filctoll (bármilyen színű)
Elkészítési idő: 30-60 perc

Szülőknek: 

A játék felvezetése: Horkolábnál találkoztak a mese hősei: Vadóc, a vadmalac kölyök, Bendő a pocok, Bukfenc és Szamóca, a kuncogi gyerekek, Lompos, a rókakölyök, Huhi, a bagoly. 

Készítsük el a kuncogi mese szereplőit! Melyiket készítenéd el a legszívesebben? Miért? Melyik zokniból készíted el? Válaszd ki! Gondold végig, hogy hol lesz a feje, nyaka, pocakja, keze, lába. Fontosak-e ezek a testrészek? Használd a felvágott zoknikat kötözőnek! Tölts meg először a zoknit, kösd be, hogy megnézd, hogy milyen lehet az alakja. Nézd meg milyen, ha jól megtömöd, nézd meg milyen, ha kevesebbet teszel bele! Hogyan tud megállni? Vagy fekvő lesz? Szeretnél-e szemet, szájat neki vagy nem? (izgalmas lenne, ha több meseszereplő is elkészülne)

Ezek a kérdések csupán elgondolkodtató kérdések, nem kell rá megvárni a választ, de ha van időd, néhányat végighallgathatsz. Arra érdemes ösztönözni a gyermeket, hogy amit gondol, azt próbálja megvalósítani. Ha szükség van a kötözésnél Rád, kérlek, segíts gyermekednek!

A játék zárása, az alkotás utáni kérdések: 
Mindegyik szereplőnek volt valami álma. Emlékszel rá? Egy csepp a gyémántpatakból, egy soha el nem olvadó ezüst hópehely a magas hegycsúcsról, egy szem aranymakk a tölgyfáról, egy szirom a sárkány őrizte rózsabokorról, egy szem mag a társaiban gyönyörködő napraforgóról és a legapróbb rubint a törpék bányájából. Hogyan jelezzük ezt az elkészült szereplőkön? Vagy elég, ha tudjuk mindezt? Rá is rajzolhatod, ha gondolod!

Mutasd meg, milyen a mozgása az általad elkészített szereplőnek/szereplőnek? Hogyan tud eljutni a lakás egyik pontjából a másikba? Készíts nekik akadálypályát, hogy minél inkább meg tudd mutatni azt, hogy hogyan mozognak. Gyorsan, lassan,…? Miben ügyesek és miben ügyetlenebbek? Izgalmas lenne, ha találnál nekik hangokat! Hogyan köszön az egyik, hogyan a másik? Mutasd meg! 

Ezek a kérdések viszont figyelmet igényelnek. Itt már közösen kezditek el felépíteni a mese szereplőit! Te kérdésekkel és gyermeked pedig a válaszaival. A kérdések ezen szakasza most a Hogyan? kérdésre épül és a Mutasd meg! pedig arra, hogy elkezdjük megtölteni élettel szereplőinket.

A mesehősök elkészítésének fejlesztő hatása: 
A mesében több szereplő is megjelenik. Nem tudjuk, hogy a gyermek melyik szereplővel szimpatizál, melyik szereplővel képes azonosulni, együttérezni. Ez a játék lehetőséget ad arra, hogy formába öntse a szereplőket, hogy később már el lehessen valamikor jutni a bábozásig. A szereplők elkészítésével fejlődik a gyermekek finommotorikája, anyagismerete, bővül az eszközhasználata. A szereplők elkészítésében varázslat van. Azzal, hogy először mozgásukat és hangjukat megkeressük, megformáljuk, előkészítjük annak lehetőségét, hogy a későbbiekben bábként használva közvetlenül és játékos formában a gyerekek hathassanak saját és szüleik érzelmi életére is.

/cache/media/2020/04/elsomese.jpg


Ötödik Mese


Kedves Szülők!

A tegnap elhangzott meséhez ismét játékra hívunk Téged és gyermeked! Az előző játék alkalmával elkészíthettük Anikó meséjének szereplőit, és most velük játszunk (ha esetleg, nem készítettetek bábot, nyugodtan használjatok plüssöket). Bábozni fogunk! A bábokkal való játék során az érzelmi megnyilvánulás minden következmény nélkül megtörténhet, hiszen nem én mondom, nem én sírok, nem én szorongok vagy nem én félek, hanem a báb maga. Mindez azon múlik, hogy a báb lelket kapjon. Ez a varázslat pedig nem egy alkalomra szól, hanem a gyermekkel marad. A bábozásnak köszönhetően a félénk gyerek lehet bátor, lehet hős, aki szembeszállhat mindennel és mindenkivel, aki szorong, leküzdheti szorongását, így erősítve belső erejét. 

Játék címe: Kalandra fel!
Aktivitás: bábozás
Eszközök: az előző játék alkalmával elkészített bábokkal való játék
Elkészítési idő: 10-… perc

Szülőknek: 

A játék felvezetése:
A mese 5. részében elhangzik az a mondat, hogy: Amikor a két manógyerek és a négy állatka kiért az erdőből, átvágott a vadvirágos réten, és gyalogolt rendületlenül. A mese ugyan nem említi, de közben biztos sok kaland történt velük. A kalandban mindig van valami nehézség, amit meg kell oldani. Lehet, hogy valaki megijed a nehézségtől, de aztán… Találj ki egy kalandot, és játszd el a bábokkal! Hol játszódhat a kaland? Minden szereplő benne lesz a játékban? Kivel, mi fog történni? Ezeket gondold végig! Ha úgy érzed, építsd meg azt a helyszínt is (bármit használhatsz), ahol játszódik a kaland és úgy kezd el a játékot! Ha kitaláltad, majd játszd el nekem is!

Ezek a kérdések csupán elgondolkodtató kérdések, nem kell rá megvárni a választ. Arra érdemes ösztönözni a gyermeket, hogy amit gondol, azt játssza el! 

A játék zárása, a bábozás utáni kérdések: 
Miről szólt ez a kaland? Miért viselkedtek így ebben a helyzetben? Mi kellett ahhoz, hogy tovább folytassák az útjukat? Hogyan gondolnak egymásra ezután a kaland után?… Kinek mesélnék el ezt a kalandot? Miért mesélnék el? 

Ennél a játéknál is fontos, hogy a kérdéseken keresztül térképezd fel, hogy mit jelent ez a kaland gyermeked számára. A Hogyan?-nal, a Miért?-tel és a Mit jelent?-tel kezdődő mondatok nagyon hasznosak arra, hogy megértsd a gyermeked által eljátszott kalandot. Játszhatjátok úgy is, hogy te is eljátszod az egyik szereplőt. Ha így történik, akkor először gyermeked mondja el a kalandot, és utána közösen elbábozzátok. Kérdezd meg tőle, hogy melyik szereplőt osztaná rád!

/cache/media/2020/04/elsomese.jpg


Hatodik Mese


Kedves Szülők!

A 6. rész meséjéhez ismét egy játékra hívunk Téged és gyermeked! A mese szereplői, ahogy halad előre a történet, egyre több nehézséggel találják szembe magukat. Jó néha megállni egy pillanatra, hogy lehetőséget kapjanak a mese hallgatói arra, hogy megvizsgálhassák azt, hogy mit is gondolnak a szereplők, milyen nehézségek foglalkoztatják őket, mitől tartanak, mitől szoronganak esetleg. A következő alkotási folyamat erre ad lehetőséget. A gyermekek kiválaszthatnak egy–egy szereplőt a meséből, és a mesei kereten belül maradva megfogalmazhatják az alkotáson keresztül azt, hogy mi az, ami izgatja őket, milyen érzésekkel tudnak azonosulni, melyekkel nem tudnak mit kezdeni. A szereplők belső hangja játék esélyt ad arra, hogy kiderüljön szülők és gyerekek számára az, ami szorongást, nehézséget, félelmet okoz a szereplők (a szereplőn keresztül lehet, hogy az alkotó számára is), de akár arra is, hogy mi jelenthet örömet, kapaszkodót, segítséget a kalandok során.

Játék címe: Belső hangok
Aktivitás: rajzolás, festés
Eszközök: ceruza, zsírkréta, filctoll, tempera, vízfesték,…, egy A4-es papír, amelyen egy gondolatbuborék van
Elkészítési idő: 15-…

Szülőknek: 

A játék felvezetése: A 6. mese meghallgatása után látható, hogy a két manógyereket és a négy kis állatot rengeteg dolog foglalkoztatja. Előkerült az, hogy Szamóca aggódik az otthonáért, vagy az, hogy nem tudják, hogy sikeres lesz-e a küldetés, … és még sorolhatnám. Volt, amikor a félelmet, az aggodalmat megfogalmazta a mese, de lehet olyan is, amikor ezt nem hangosította ki. Hangosítsuk ki a szereplők belső érzéseit! Nem tudom, hogy mitől tarthat/miről gondolkodik Bukfenc, vagy Lompos, esetleg Bendő,... Készítettem egy gondolatbuborékot. Ebbe a buborékba rajzold, fesd bele azt, amelytől szerinted most tartanak/amin most gondolkodnak a mese szereplői. Először válassz ki egy szereplőt! Ki lesz az? Gondold végig, hogy neki mi okozhat most gondot? Mi foglalkoztatja most leginkább? Rajzold bele a gondolatbuborékba! 

Lehet, hogy olyan szereplőt választ, akinek nem hallottuk a nehézségeit, így a fantázia által közel kerül ahhoz, hogy saját nehézségei ott legyenek, vagy olyan szereplőt választ, akinek a félelmeivel abszolút azonosulni tud, ezért választja azt a szemszöget.

Arra érdemes ösztönözni a gyermeket, hogy amit gondol, azt rajzolja meg, bízzon abban, hogy jót gondol, ebben a helyzetben nincsenek jó vagy rossz megoldások.

A játék zárása, az alkotás utáni kérdések: 
Mi szerepel a képen? Miért az? Miért ez foglalkoztatja? Miért foglalkozik ezzel a meseszereplő? Mit jelent, hogy…? Mit kezdjen ezekkel az érzésekkel, gondolatokkal? Mire van szüksége ennek a szereplőnek? (az utóbbi két kérdésnél: akár rajzban is megfogalmazhatja, vagy mutassa meg a bábbal vagy a kiválasztott plüssel, hogy mire van szüksége a mese szereplőjének most) Mi kell ehhez?...
Ezek a kérdések figyelmet igényelnek. További kérdésekkel lehet mélyíteni a gyerekek gondolatait, megérteni esetleges félemeit, szorongásait, örömét.

/cache/media/2020/05/6mese.jpg


Hetedik Mese


Kedves Szülők!

A tegnap elhangzott meséhez egy játékra hívunk Téged és gyermeked. A sárkány kicselezése, legyőzése mindig nagyon fontos tett a mesékben. Anikó meséjének a 7. részében összefognak a mese szereplői és így tudnak túljárni a sárkány eszén. Mindenki fontossá válhat az összefogás során, mindenkinek van legalább egy olyan tulajdonsága, amely hasznos a közösség számára. A személyiség egészséges fejlődésben teret kell kapnia annak, hogy az ember valahol fontos lehessen, valaki észrevegye a pozitívumait, és meg tudja élni azt, hogy szükség van rá. Az összefogásról szóló játékban ez kap teret. Ahhoz, hogy össze tudjunk fogni, ahhoz tisztában kell lenni az ellenséggel, az ellenség erejével és esetleges gyengeségeivel. Ezért alkotjuk meg először a sárkányt.

Játék címe: Sárkány ellen
Aktivitás: újságpapír-galacsinokból alkotás készítése 
Eszközök: Folyékony ragasztó, A4es vagy annál nagyobb vastag papír (választhat a gyermek, hogy milyen színű legyen), újságpapír
Elkészítési idő: 20 perc-…

Szülőknek: 

A játék felvezetése: A mesében elhangzott, hogy a mese szereplőinek hogyan sikerült kicselezni a sárkányt. Szerinted hogyan tudtak volna még összefogni a sárkány ellen a manógyerekek és a kis állatok? Míg ezen töprengsz, alkossuk meg a sárkányt! A meséből azt tudtuk meg a sárkányról, hogy olyan nagy, hogy az erdőbe nem szívesen megy be, mert a fák között nem tud járni, és feneketlen nagy a bendője. Te hogy képzeled? Mekkora a hasa, a lába, a feje, a szeme, a szárnya, a farka, a szája? Készítsd el őt papírgalacsinból! Gyűrd össze galacsinná az újságpapírt! A galacsin lehet nagy, kicsi, bármekkora, lehet gömb vagy hosszúkás alakú, ahogy gondolod! Ezekből rakd össze a sárkányt!

Arra érdemes ösztönözni a gyermeket, hogy amilyennek képzeli a sárkányt bátran formázza meg több galacsinból, és ragassza rá a papírra.

A játék zárása, az alkotás utáni kérdések: 
Hogyan tudtak volna még összefogni a sárkány ellen a manógyerekek és a kis állatok, hogy megszerezzék a rózsa szirmát? Mi kell ahhoz, hogy sikerüljön az együttműködés? Milyen tulajdonságokra van szükségük ehhez? Játszd el vagy meséld el, hogyan történt ez az összefogás, az együttműködés? Mi történt így a sárkánnyal?

Először jelezz vissza a gyermekednek, hogy milyennek látod a sárkányát! Utána érdemes folytatni a kérdésekkel. Beszélgessetek el arról, hogy még hogyan lehetett volna kicselezni, vagy akár legyőzni a sárkányt. Mesélje vagy játssza el részletesen az összefogást, az együttműködést!


/cache/media/2020/05/7mese.jpg


Nyolcadik Mese


Kedves Szülők!

A 8. meserészhez ismét játékra hívunk Téged és gyermeked. Ez most egy olyan játéklehetőség, amikor Rád is szükség lesz, mivel digitális eszközzel dolgozunk majd. A játétékok során fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek világában amúgy is jelen levő digitális eszközök olyan funkciót kapjanak, amely kreativitásra ösztönzik őket. A fotókészítés művészetté tud válni, ha abból a célból nyúlunk hozzá. Ebben a játékban a gyerekek, a Te segítségeddel, egy képregényt tudnak fotózáson keresztül elkészíteni. Ezzel nem csupán a képregénység jellemzőit, vagyis egy történet fontos pillanatait és az ott elhangzott párbeszédet tudják megörökíteni, amivel a dramaturgiai gondolkodáshoz is közel kerülnek, hanem képalkotási képességük is fejlődik. Ráadásul egy olyan rövid történetet lehet megalkotni a mese szereplőivel, ahol szükségük lesz az empátiára. Jó munkát!

Játék címe: Találkozás a teknőssel

Aktivitás: képregénykészítés fotóval és fotóráírással
Eszközök: okostelefon (tablet, vagy bármi olyan eszköz, amivel fotózni lehet, illetve képráírásos alkalmazás megtalálható benne), olyan tárgyak, növények, amelyeket a gyermek választ ki a lakásban, hogy ebből legyen a mocsár, egy teknősbékának és egy Huhinak megfelelő tárgy (lehet plüss, kő, vagy a már elkészített Huhi báb). A tárgyak kiválasztásának csak a fantázia szabhat határt…
Elkészítési idő: 25 perc-…

Szülőknek: 

A játék felvezetése: A mesében elhangzott, hogy Huhi egyedül repült el, hogy felkutassa a teknőst, aki a születése óta az ingoványban él, nem szereti, ha zavarják, és olyan is előfordult már, hogy látogatóira támadt a vén páncélos. Ugyan vitt Huhi neki szedret, de nem csupán emiatt sikerült megnyernie a teknőst arra, hogy átvigye őket a mocsáron. Annyit tudunk, hogy amikor Huhi odaérkezett az óriásteknős rejtekhelyére, látta rajta, hogy a teknősnek rossz napja van, és elsőre a szedernek sem örült annyira. Hogyan szólította meg? Mit mondott neki? Mit válaszolt a teknős? Milyen volt ez a találkozás? Hogyan tudta Huhi elkerülni azt, hogy rátámadjon a teknős? 

Találjátok ki együtt a rövid történetet, írjátok meg együtt: kérdés-válasz. Miután elkészítettétek a fotókat, akkor a telefon/tablet galériájában rá tudjátok szerkeszteni a képekre a szöveget. A sűrítés miatt is érdemes rövid mondatokat fogalmazni, és azokat a Te segítségeddel felírni, és máris kész a képregény. Ha nem megy a feliratozás, az sem baj, akkor csak találjátok ki a mondatokat!

A játék zárása, az alkotás után: Nézzétek meg együtt a képregényt, és olvasd fel a gyermeked által írt történetet, vagy mondjátok el az együtt kitalált párbeszédet!

/cache/media/2020/05/8mese.jpg


Kilencedik Mese


Kedves Szülők!

A 9. meserészhez is játékra hívunk Téged és gyermeked. Most ismét visszatérünk a bábjátékhoz, pontosabban az árnyjátékhoz. Az árnyjáték abban is különbözik a bábjátéktól, hogy nem magukat a bábukat, hanem csak árnyékukat látják a nézők. Az alkotók viszont mind a kettőt. A mostani játéklehetőség teret ad gyermekednek arra, hogy a meseszereplők bőrébe bújva, de még árnyfigurák segítségével megjelenítve, szembeszálljon a gonosz Balgaláddal. Ez a játék a gyermek számára több megküzdéssel is jár: a mese szereplőin keresztül össze kell gyűjtenie a bátorságát, ki kell találnia azt, hogy hogyan lehet legyőzni a gonoszt, és meg is kell valósítania mindazt. Az árnyjáték eszközén keresztül bátorságot, határozottságot, a valami igazságtalanság ellen való fellépés sikerélményét kapja a gyermek, növelve ezzel a való élethez is szükséges belső erejét. Jó játékot!

Játék címe: Balgalád 
Aktivitás: árnyfigurák elkészítése és árnyjáték megvalósítása
Eszközök: árnyfigurákhoz: hurkapálca, cellux, vastagabb papír pl.: karton, kiegészítésképp esetleg pausz- vagy sütőpapír, olló, fehér anyag vagy függöny vagy ajtó vagy amin az árnyfigura mozgása követhető lesz, pici izzós vagy ledes fényforrás
Elkészítési idő: 30 perc-…

Szülőknek: 

A játék felvezetése: Anikó 9. meséjének a végén elhangzik, hogy a két manógyerek és a négy kis állat odaadják, a törpék segítségéért cserébe, a láthatatlanná tevő köpenyt. Játsszunk arról, hogy mit kezdenek a törpék ezzel a varázslatos köpennyel? Hogyan próbálják ennek segítségével Balgaládot, az igazságtalan vezetőt legyőzni? Mit eszelnek ki ellene? Amíg gondolkodsz a terven, döntsük el, hogy milyen szereplőkre lehet szükséged! Azokat készítsük el árnyfigura formájában. Megmutatom, hogy mit is jelent az árny. Felkapcsolom a lámpát, és ha elé teszem a kezem, akkor látható az árnya a falon/függönyön, stb… Ha közel viszem a kezem a lámpához, akkor nagyobb lesz az árnyék, ha távolabb viszem, akkor kisebb. Próbáld ki, hogy a nagy-kicsi ellentéttel hogyan is lehet játszani. A hegy gyomrában kevés a fény és sok az árnyék, ezért gondoltam arra, hogy árnyfigurákat készítsünk a játékunkhoz. Hány törpe lép fel a királlyal szemben? Megjelenjen Balgalád? A rubintot is elkészítsük az árnyjátékhoz? És a köpenyt? Még ki jelenjen meg? Készítsétek el azokat a szereplőket, akikre szükség lesz a játék során. Ezután az elkészített szereplőkkel játssza el gyermeked, hogy hogy sikerül legyőzni Balgaládot. (Mi az ajtót használtuk az árnyjátékhoz, és elé egy kis székre helyeztem a lámpát. A gyerekek fantáziája pedig határtalan: a láthatatlanná tevő köpeny mögött lévő dolgok árnyékát mi látni fogjuk, de a szereplők nem, így működik a varázslat.) Ha kell, játszd el a gonosz vezetőt, de úgy, hogy figyelj arra, hogy a mese szereplőinek, vagyis gyermekednek sikerüljön legyőzni őt.

A játék zárása: Oszd meg először gyermekeddel azt, hogy mit gondolsz gyermeked történetéről! Esetleg azt is, hogy milyen helyzet jutott eszedbe erről. Kérdések lehetnek még a játék továbbgondolásához: A gonosz legyőzése után, mi lesz a törpékkel? Mi lesz a láthatatlanná tévő köpennyel? Odaadják ők is valakinek?


/cache/media/2020/05/8mese.jpg


Tizedik Mese


Kedves Szülők!

A 10. meséhez is játékra hívunk Téged és gyermeked! Most egy olyan játéklehetőséget ajánlunk, ahol gyermeked a maszatolási kedvét kiélheti, miközben alkot. Ebben a meserészletben sok dologgal kell megküzdenie a mese szereplőinek: hóvihar, hideg, egy barát eltűnése, megkeresése,… Jelen esetben, Huhival történteket emeltük ki a meséből, ugyanis Huhi itt megélhette azt, hogy fontos barátai számára, szeretik őt, hiszen megmentették az életét. A barátok tettei által a kis bagoly belső ereje nőtt. Az alkotáson keresztül szeretnénk, ha gyermeked megélhetné ugyanezt, mivel minden gyermek számára meghatározó, hogy valamilyen helyzetben fontosnak érezze magát. A cukor/liszt/sórajzolás közben pedig fejlődik gyermeked finommozgás-koordinációja, rajz-íráskészsége, ujjpercei mozgásvezérlése, tapintása. Jó alkotást!

Játék címe: Huhi a bajban
Aktivitás: cukor/liszt/sórajzolás és történetírás
Eszközök: porcukor, kristálycukor, só, liszt (amit választ gyermeked a hóhoz), egy sötét felület (pl.: egy tepsi)
Elkészítési idő: 15 perctől…

Szülőknek: 

A játék felvezetése: A mesében elhangzott, hogy Huhi milyen nagy bajba került. Elsodorta a szél és a hóviharral egyedül nem tudott megküzdeni. Barátai, Lompos és Bendő találtak rá a hóban, elvitték a hókunyhóhoz, és így megmentették az életét. 

Nagyon kíváncsi vagyok arra, hogy hogyan történt mindez. Hogyan került hóviharba Huhi? Hogyan küzdött a viharral? Hogyan sodorta el a szél? Hogyan esett le? Hogyan találták meg a barátai? Hogyan vitték el őt a hókunyhóban? És hogyan látod őket a kunyhóban? 

Az alkotás folyamata úgy zajlik, hogy gyermeked kitalál egy képet, megrajzolja az ujjával és kézzel „kiradírozza”(megrázza a tepsit), majd egy következő képet alkot meg. A kérdések jórésze a Hogyan?-ra épül, mivel ezzel a kérdőnévmással a képzeletére kérdezünk rá, hogy hogyan jelent meg ez az esemény a fantáziájában, és ez a játék ennek megalkotására ad lehetőséget. A kérdések ismét olyan kérdések, amelyekre nem kell megvárni a választ, hiszen így ösztönözzük a gyermeket arra, hogy amit elképzel, azt rajzolja meg a választott anyagból.

A játék zárása, az alkotás utáni kérdések: Mutasd meg a rajzokat! Rajzold meg előttem újra, hogy milyen képeket alkottál, és közben meséld el, hogy mit látsz a képen, mi történt ott. Légy te a mesemondó!

Eljutottunk arra a pontra a játékok során, hogy gyermeked mesélővé válhat. Még segítenek a mesemondáshoz a képek, de önállóan, ő maga meséli el saját szavakkal a történet ezen szakaszát.

/cache/media/2020/05/8mese.jpg


Tizenegyedik Mese


Kedves Szülők!

A 11. meserésszel kapcsolatban is játékra hívunk Téged és gyermeked. Ebben a játékban nagyrészt gyermeked fantáziájára lesz szükség, mivel kendőkből lehet megalkotni a tündért. Az, hogy milyen lesz Merengella, lesz-e feje, vagy teste, vagy csupán egy kendő fogja megjeleníteni a tündért, azt gyermeked dönti el, ahogy azt is, hogy hogyan táncol, mit dúdol. Ha nehezen tudjuk szavakba foglalni azt, hogy milyen érzés uralkodik bennünk, akkor a zene és a tánc segítségével könnyebben meg tudjuk fogalmazni mindezt. Ilyenkor gyermekedet meg lehet kérni arra, hogy mutassa meg mozgásban, táncban, vagy dúdolja, énekelje el, hogy milyen állapotban van. Az óvodás korosztály számára még nehéz szavakkal kifejezni azt, amit érez, ugyanis csak azt veszi észre, hogy megtelítődik egy-egy érzettel, és nem tud mit kezdeni vele. Ezzel a játékkal, a mese révén, olyan kommunikációs csatornát biztosítunk gyermeked számára, amelyen keresztül könnyebben megfogalmazza azt, amely benne lüktet, akár nyomasztó helyzetről, akár boldogsággal teli pillanatról van is szó. Táncra, mozgásra, dúdolásra, éneklésre fel! 

Játék címe: Merengella tánca
Aktivitás: tánc készítése kendővel (esetleg dúdolás vagy éneklés) 
Eszközök: kendők
Elkészítési idő: 20 perctől….

Szülőknek: 

A játék felvezetése: A mesében elhangzott, hogy Merengella kertje tele van boldogsággal, vidámsággal, tánccal, énekkel. Készítsük el Merengellát kendőkből. Válaszd ki azt a kendőt, amely a leginkább megjeleníti számodra a tündért. Ha szeretnéd, össze is kötözheted a kendőket. Döntsd el, hogy van-e feje, keze, vagy bármilyen testrésze, amelyet meg szeretnél formálni a kendőkből. Miközben készíted Merengellát, képzeld el, hogy hogyan táncol, mit dúdol? Hol szeret a legjobban táncolni? Milyen dallamot dúdol, ha vidám, és milyen dallamot, amikor nem boldog annyira? 

Ezek a kérdések inkább elgondolkodtató kérdések. Ha szükséges, segíts neki kötözni, csomózni. Aztán hagyd, hogy megmozdítsa a tündért, kitalálja a táncát, a zenéjét. Az is elképzelhető, hogy gyermeked keres a tündértánchoz egy zenét, és úgy indul a táncolás.

A játék zárása, az alkotás utáni kérdések: Kérd meg gyermeked, hogy mutassa meg Merengella táncát a kendőkből elkészített tündérrel, és ha kitalált valami dallamot hozzá, akkor azt dúdolja el, ha valamilyen zenét képzelt oda, azt kapcsoljátok be. Miután eltáncolta, szólítsd meg a tündért (akit gyermeked tart a kezében), és kérdezd meg tőle: Merengella, miért mondtad el a kuncogiknak és az állatoknak, hogy elfeledkeztek a küldetésükről? Miért nem tartottad ezt titokban? Miért mutattad meg a tükörben, hogy milyen a kuncogik faluja most?

Gyermeked itt Merengella szerepébe bújva válaszol a kérdésekre. Érdekes pillanat az, hogy miért árulja el a tündér a valóságot a hat mesehősnek. Ezeken a kérdéseken keresztül, ezt tudhatjuk meg.

/cache/media/2020/06/11mese.jpg


Tizenkettedik Mese


Kedves Szülők!

Az utolsó, a 12. meserészhez is játékra hívunk Téged és gyermeked! A zárójátékban Szurkálát, a boszorkányt lehet megalkotni, amely alkotás segítségével az egész történet újra- és újrajátszhatóvá válik, hiszen minden mesében legalább egy gonosznak szerepelnie kell, akivel meg kell küzdeni, akit le kell győzni. A manógyerekek és a kis állatok a változásban való hitükkel győzték le a boszorkányt. Ez az alkotás arra ad lehetőséget, hogy a gyerekek észrevegyék azt, hogy a rosszból lehet jó, hogy a gonoszság legyőzhető, megváltoztatható. A változásnak esélyt adtak a meseszereplők, így az alkotással mi is esélyt adunk arra, hogy az elkészült álarcokkal való játék során a gyerekek eldöntsék azt, hogy meg tud-e változni az általa játszott boszorkány, ha igen, akkor mitől tud megváltozni, kinek mit kell tennie ahhoz, hogy létrejöjjön az átalakulás. A kommunikáció fontosságára helyezzük tehát a hangsúlyt: Hogyan lehet a gonoszt jólelkűvé változtatni? Milyen szavak, mondatok, tettek kellenek mindehhez? 

Játék címe: Szurkála
Aktivitás: két álarc készítése: gonosz - jólelkű
Eszközök: papír, kalapgumi, olló, ragasztó, fűszerek: bors, curry, babérlevél, vegeta…
Elkészítési idő: kb. 30 perc-től…

Szülőknek: 

A játék felvezetése: Az egész mesében jelen volt Szurkála gonosz cselekedete, hogy elvette a kuncogiktól az álmokat, a táncot, a nevetést. Azért indult útjára a hat mesehős, hogy megmentsék kuncogik népét az átoktól. A végén sikerült megtörniük a varázslatot, és még Szurkála arcára is mosolyt csaltak. Készíts el két álarcot! Az egyik a gonosz Szurkála álarca lesz, a másik pedig a jólelkűé. Először rajzoljuk meg a papíron a két álarcot, majd vágjuk ki őket, és utána díszítsd ki az álarcokat fűszerekkel! Milyennek képzeled a gonoszt? Milyennek a jólelkűt? Neked mit jelentenek ezek a viselkedések? Melyik fűszer fejezi ki leginkább számodra a gonoszat, és melyik a jót? Kicsit mindegyik fűszert megízlelheted, hátha segít íz alapján eldönteni, hogy melyik kerüljön a gonosz álarcra és melyik a jólelkűre? 
Az alkotás során gyermeked valójában azon gondolkodik, hogy számára mit jelent a gonoszság és mit jelent a jólelkűség.

A játék zárása, az alkotás utáni kérdések: Adj visszajelzést gyermeked alkotására: Milyen illatú számodra a jólelkű és milyen illatú számodra a gonosz álarc? Milyennek látod a gonosz és milyennek a jólelkű álarcot? Néhány kérdés: Mi változtatta meg Szurkálát? Mire volt szüksége? Mire jött rá Szurkála? Miért változott meg? 

Az alkotás után gyermeked egyedül is felöltheti bármelyik álarcot, hogy ezáltal felvegye Szurkála szerepét, és így eljátszhatja a gonoszt, vagy eljátszhatja a jót. Ha van időd, te játszd el valamelyik manógyereket, vagy Szurkála másik álarcát felöltheted, vagy amilyen szerepet gyermeked ajánl számodra! Abban egyezzetek meg a szerepjáték során, hogy a mese melyik pillanatáról játszotok. A kommunikáció itt szerepeken keresztül jön létre köztetek, ami segítséget adhat számodra, ha éppen nem találod a hangot gyermekeddel valamiért, de a szerepjáték során megtalált problémák megoldása után, visszahozható a való életbe a harmónia.

/cache/media/2020/06/12mese.jpg

Támogatóink